onsdag, februari 21, 2007

Grattis Skåne

Snön har nu kommit till en plats nära dig!
Jag tror nästan vi skåningar har oss själva att skylla ibland när resten av Sverige kallar oss tröga. Vid det här laget vet varenda femåring att det kommer snö här också, varje år. Även om det är lite svårt att förutsäga exakt när den ska komma. Men ändå, varje gång, fast vi vet att den kommer, så står vi där som lamslagna och undrar vad det är för vitt som faller från himlen. Bilar kör av vägen eller in i varann, tågen slutar att gå och folk fryser tår o näser av sig när de är ute och traskar barhuvade i sina j***a vårskor! Nä, avstånd i trafiken, vinterdäck eller vinterkläder är inget för en äkta skåning, det är bara för "dumma norrlänningar" o gamla kärringar.

Jag hade tur som kom med ett tåg hem efter träningen. Många tåg från Malmö var nämligen inställda, då det var....SNÖ på spåren. Nästa gång det ska läggas ny järnväg här borde kanske även vi satsa på "anti fruset regn-räls" från Kung Bores Järnbane AB.

Men inget ont som inte har nåt gott med sig. Pressbyrån ökade förmodligen sin försäljning lavinartat jämfört med andra onsdagar. Jag var ju inte den enda som slank dit o köpte te och choklad. Så träningen blev plusminusnoll, men jag fick mig i alla fall en påminnelse om att jag tillhör en befolkning med kollektiv avsaknad av snöminne.

Inga kommentarer: