fredag, september 29, 2006

Symtom vid depression

*nedstämdhet.

*Det du brukar tycka om att göra känns inte längre roligt. Även vardagliga sysslor kan kännas omöjliga att genomföra.

* dålig aptit.

*sömnstörningar

* Du känner dig mycket trött och energifattig.

*Du nedvärderar dig själv och plågas av skuldkänslor och värdelöshetskänslor.

*Du har svårt att fatta även enkla beslut.

*Din sexuella lust är mycket låg

*ångest/irritabilitet

Tja, det är bara att inse...Nu ska man ju inte diagnostisera sig själv, men det här har jag varit med om förut.Jag deprimerad. Det är synd bara att jag är så trög...att det ska ta så lång tid för mig att inse.Allt utom det där med låg sexlust stämmer- det är lite komiskt,haha, att jag nog aldrig haft så mycket sex som nu. Det är helande. Och befriande. Just där och då kan inte ens jag hitta fel och bekymmer eller tänka svarta tankar.

Så vad ska jag nu göra åt detta? Stoppa huvet i sanden(kudden) funkade inte de andra gångerna...så det lär det inte göra den här gången heller.

Ska träffa min vise vän C nu. Se om han har nåt kul att berätta.Eller bara några kloka ord på vägen. En kopp te. Eller två.

..........

C hade som vanligt mycket klokt att säga.Men tyvärr var det inte så mycket av det som jag förstod. Känns som att vi har tappat varandra. Sorgligt.Känns väldigt sorgligt och trist. Jag vet inte vad jag hade väntat mig, men inte det här. Har nästan samma tomhetskänsla som när vi gjorde slut. Fast inte riktigt ändå, då förlorade jag min pojkvän, men nu känns det som att jag tappat en vän. Vi har jaa,jag vet inte vad...glidit isär. Sånt händer ju,men vänner ska man ju inte kunna tappa bara sådär. Även om det ibland gått långt mellan gångerna, så har vi alltid kunnat ta upp där vi slutade senast.

Sitter och tänker på E. Underbare,fine E. Som kan göra mig galen på alla sätt som finns. I alla fall så har han lyckats locka fram känslor som jag inte ens visste att jag besatt. Men han har lärt mig något oerhört viktigt-det är ok att känna saker, och det är tillåtet, och inte det minsta farligt att ha känslor som inte enbart är positiva. Och det är ok att vara ledsen.Och inte det minsta farligt att älska någon.

Ibland önskar jag att jag inte behövde "lära" mig de här självklarheterna.

Inga kommentarer: