lördag, december 09, 2006

lördagslycka

är att hitta dukar i fint skick.

Idag när jag skrivit prov så tog jag mig en trösttur bort till loppisen här.
Jag fyndade vita dukar. Sådana som man dukar fint med. Som går i arv och vårdas varsamt och rullas ihop i linneskåpet med silkepapper emellan. Som får en speciell lyster när de ärmanglade styva.

Nio sådana fick jag köpa för 65 spänn.Tillsammans.Nu sitter jag och drömmer om vad jag ska göra med dem. Men det är knappt jag vågar klippa i dem, för tänk om jag ångrar mig... Men jag har ju flera stycken och de flesta är stora, så nog ska jag både kunna roa mig vid symaskinen med dem,( kanske ett påslakansett?Vitt mjutvättat linne som är glatt mot huden och luktar sommar) och ha några att duka fint med...och några som jag bara kan ha att titta på. Jag har gått ner i tvättkällaren flera gånger nu för att se om de inte är färdiga snart, så att jag kan få torka dem, stryka dem och bara ta på dem.

Textilier är balsam för själen.

Inga kommentarer: