onsdag, januari 24, 2007

En liten varning tack

Om man kan sätta åldersgränser på filmer som innehåller upprörande, stötande, våldsförhärligande scener, för mycket sex eller något annat som på något sätt kan uppröra tittaren, så borde man väl kunna göra det på böcker också? Bara en liten symbol, en triangel kanske, som varnar den känslige läsaren. Det behöver ju inte stå exakt vad det varnas för men läsaren får en liten förvarning om att det kan vara obehagligt.

Det finns inget som jag berörs så illa av som våld mot och plågande av djur. Jag mår fysiskt illa av det och väljer konsekvent bort att läsa rapporter om djurförsök eller djurplågeri. Jag undviker så gott jag kan filmer där jag fått höra att sådant förekommer, även om det är i en aldrig så liten sekvens av filmen.

I två veckor har jag väntat på att "Svinalängorna" skulle komma. Väntat och väntat, mail efter mail från bokus om att den är försenad. Så kommer den äntligen,!Gissa min besvikelse när jag istället för en stunds ytterligare uppskjutande av provplugg kastas rakt in i en utförlig,känslosam beskrivning av dränkning coh gasning av katter och deras ungar. Jag vet att sånt har hänt, att det nog tyvärr fortfarande är ganska vanligt. Men det gör mig inte bättre rustad att läsa om det. Susanna Alakoski må vara hur bra som helst, men för mig har boken helt tappat sin tjusning. (så är det nån som vill ha den så...) Som när man var liten och blev bjuden på choklad hos farmor; istället för god, krämig choklad i mitten av pralinerna var där spridränkta körsbär som stack i halsen. Lurad på konfekten helt enkelt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad jag håller med dig!
Det bästa är TV när dom varnar innan ett inslag - då har man möjlighet att gå ut.
Har än så länge klarat mig från älgolyckorna som dom verkar visa på nyheterna nu och då.. Tack vara att dom varnar slipper jag bilderna! :o)