fredag, augusti 24, 2007

Ode till Bergs o bibblan i Borås

Återigen sitter jag på Borås bibliotek. Ett lagom stort, välsorterat bibliotek med trevlig,tillmötesgående personal och gratis, knarkljusfria toaletter. En gång i tiden, när litrarna var större och tanterna inte hade handväskorna fastkedjade i rullatorerna, var gratiskissande vardagsmat. Nu är det en sällan skådad lyx.

För att inte tala om lyxen av att kunna få en take-away te för en tia, och då är det inte sånt blaskigt automat te som på Pressbyrån. Nej, på Bergs Kaffe- och Tehandel i Borås, där får du lukta dig fram till vilken sort du vill ha, sedan gör de en alldeles egen liten tepåse till dig av vald sort. Tänka sig, för en ynka tia tog expediten sig tid att låta mig botanisera bland fruktteer, Earl Grey, Lady Grey och allt vad dessa "Grey"teer nu heter.Jag fick så mycket eller lite vatten jag ville i muggen och fick själv hälla upp mjölk. Och vet ni vad? Hon log mot mig.
På Espresso House eller Waynes Coffee får man betala nästan det tredubbla för en självfylld tekula och då ingår det minsann inget leende.

Nu ska jag gå till Stora Torget och sätta mig med en mugg blåbärste, njuta av solen och studera boråsare innan det är dags att åka söderut och hemåt igen.

Over and out
// Hon som dricker te för hela slanten och tycker att en riktigt bra kopp te är ovärderlig.

Inga kommentarer: