torsdag, augusti 23, 2007

tvåochenhalvtimme

har det gått sedan jag lämnade E på huvudkontoret till hans jobb. Han har säkert fått mycket gjort på den tiden, men för mig har tiden på ett märkligt sett stått stilla. Eller, gått har den ju, men utan att jag märkt det, och utan att något hänt, så i min sinnevärld kunde det lika bra gått 2,5 minuter som 2,5 timmar. Men jag gillar det. Jag gillar det här. Strosa runt i en ny stad, kolla folk, kolla på fik. Sitta på ett bibliotek som redan på väg hit till plasten där jag sitter fick mig att stanna upp och plocka med mig tre böcker. Om jag läser riktigt,riktigt fort hinner jag läsa en, kanske två innan jag ska hämta E klockan sex igen.

Frågan är nu vilken jag ska välja? Sverige,Sverige! Fosterland?(Marian Radetzki), Brev från Lotusblommans land (KWEI-LI) eller Politik (Adam Thirlwell). Den första är en biografisk studie i integration som verkar mycket intressant. Den andra är en adelsadams brevsamling från 1800-talets Kina. Den tredje boken handlar inte alls om politik, utan om sex. "Och om moral.Men allra mest handlar den om snällhet.Dessutom får vi veta en hel del om sånt som Maos personliga hygien, Drottningmodern, Bauhausarkitektur och shopping". Jag tycker allt ovanstående låter mycket intressant. Började smygläsa lite i Politik. Sexet verkade vara sådär. Men om jag fortsätter så lär jag ju komma till sånt som intresserar mig, shopping, Drottningmodern och Bauhausarkitektur.

Jag vill läsa alla tre böckerna!!! Men faktum är att jag inte borde läsa någon. Inte just nu i alla fall. Jag är nämligen också här för att jobba. Eller, tja, skriva en uppsats, men just nu är ju skolan mitt jobb. Så, jo,jag är här för att jobba. Det går sådär. Jag har lånat om böckerna för tredje gången och de ska lämnas tillbaka imorgon, (inga fler omlån sa han som jobbade på biblioteket när jag ringde) så det är bara att sätta igång.

Och det ska jag göra också. När klockan blir tolv. Då ska jag skriva som en gnu till klockan tre. Sen tänkte jag checka in på hotellet och sitta där och skriva en stund till. Förhoppningsvis har jag kommit en bit på väg när jag ska hämta min älskling, så att jag kan bli färdig imorgon när han är på möte. Om jag är effektiv (jodå, det har hänt) så kommer jag att slippa sitta med det här i helgen, utan kan ägna mig åt roligare saker. Som att plugga på en receptionstenta.

Inga kommentarer: