tisdag, september 04, 2007

Taler du dansk?

Nei, jeg snakker norsk.

Eller?

Själv tycker jag att jag pratar svenska bäst. Och läraren som jag har i danska, hon tycker det är bättre att prata danska med svensk brytning, än att tala danska med norsk brytning. Jag menar att det väl knappast spelar nån roll, när det ändå inte är snack om att t a l a språket, utan om att byta ut vissa ord mot danska. Men tyvärr, det drar ner mitt betyg att jag kan lite norska. Det som egentligen irriterar henne är nog att jag inte lägger ner så mycket tid på att plugga eftersom spise är spise och smukk är smukk fast med olika uttal. Har man väl fattat att det finns i båda språken är det väl ingen vits med att sitta och rabla det dagarna i ända? Och stavningsskillnaderna har jag hyfsad koll på, dessutom har jag lärt mig att en smokk är en sut är en napp. Så det så.

Inga kommentarer: